השלבים שחייבים ליישם לפני חתימה הסכם סלולרי לעסקים

הקדמה

הוצאות התקשורת הסלולארית הולכות וגדלות מידי שנה במרבית הארגונים העסקיים, והן אף חצו את הסף של 60% מסה"כ הוצאות התקשורת של הארגון, שכוללות תקשורת קווית, תקשורת נתונים, אינטרנט, ותקשורת בינלאומית.

מנתוני חברות הסלולר עולה, כי משך הזמן שמנוי ישראלי ממוצע משתמש במכשיר הנייד שלו הוא מהגבוהים בעולם. גם בתקופות המיתון הקודמות המגמה הבסיסית של שוק הסלולר הייתה התרחבות. יש לציין, שתחום התקשורת בכלל, ותחום התקשורת הסלולארית בפרט, נחשבו לתחום דפנסיבי שבתקופות של מיתון לא נפגעו. הטלפוניה הקווית - שמאז ומתמיד הייתה זולה יותר משמעותית ביחס לסלולר, הפכה בשנה האחרונה, עם התגברות התחרות בשוק התקשורת וכניסתם של מפעילי מפ"א (מפעילי תקשורת פנים ארציים) חדשים, לאטרקטיבית עוד יותר. זאת, מול הטלפוניה הסלולארית.

בהסכם סלולרי ממוצע בחברה שלה מעל 200 מכשירים סלולאריים מסתכם ההיקף הכספי במיליוני שקלים למשך כל תקופת ההסכם (בד"כ כולל תקופת הארכה), והוצאות הסלולר במגזר העסקי רק הולכות וגדלות.

התחרות בשוק התקשורת הסלולארית:

הטענה, שאין תחרות בשוק הסלולארי, אינה נכונה כלל במגזר העסקי והארגוני. זאת, לאור העובדה של הדיפרנציאליות בתעריפים בין החברות השונות (כמו: תעריפי החשב הכללי במשרד האוצר, צה"ל, גופים הגדולים במשק (דוגמה: תעשייה אווירית), עסקים מסוימים, וכד’), מול העסקים הבינוניים והקטנים - פער תעריפים של כמעט  700% !!. פערי המחירים נעים בין 7 אג’ ל- 40 אג’ לדקה (פי 6 בין הארגונים שמשלמים מעט מאוד לאלו המשלמים ביוקר) ללא מע"מ, כשבסעיפים אחרים כמו עלויות מכשירים, תמיכה, גלישה סלולארית, ביטוח, שירותי ערך מוסף, וכיו"ב, הפערים הם עד פי 10 בין המשלמים מעט למשלמים הרבה.

 

ספקי השירותים ומפעילי הסלולר סומכים על היעדר מודעות אצל המנהל האחראי בארגון לגבי מצבו ביחס לאפשרויות בשוק. יתר על כן, הם לא מתאמצים להתאים את הצעותיהם לצרכיו. למרבה הפלא, בעסקאות בתחום התקשורת הסלולארית, המנהלים האחראים למו"מ ולהסכם החוזי ניגשים במקרים רבים למהלך ללא ייעוץ מתאים, וגם ללא ידע על הנעשה בשוק הספציפי הזה. זאת, למרות שמדובר על היקפי התקשרות של מיליוני שקלים למשך כל תקופת ההסכם.

 

10 שלבים שכל חברה חייבת ליישם לפני חתימה על הסכם סלולרי:

 

1. הקמת צוות מקצועי מצומצם: צוות שבאופן אישי שאינו מקבל "שירותי זהב" מהספק הסלולארי ולא שודרג לאחרונה ללא חיוב. מומלץ שהצוות יכלול לפחות מומחה אחד בדיני חוזים ובניהול מו"מ. יש לשים לב, שהחברות הסלולאריות אוספות מודיעין עסקי מפורט על הארגון ועל מקבלי ההחלטות לגבי בחירת הספק הסלולארי, על מנת לסגור עסקה מיטבית מבחינתן.

 

 2.הגדרת מדיניות שימוש: של החברה ע"י הצוות, לגבי תחום "פיצול השימוש": מה מוגדר על חשבון העובד (כדוגמת שירותי פרימיום, מידע, הצבעות, תרומות, הורדת שירים, רינגטונים וכד’) ומה מוגדר על חשבון החברה. יש לוודא שיש כלים להפרדה כזו.

 

3.הגדרת סל שירותים נדרשים, סלולר בלבד, Data , והאם להשתמש באפליקציות חוסכות ומייעלות את הארגון.

 

4.מודיעין עסקי: יש לאסוף מידע תחרותי (כולל מהאינטרנט) לגבי החברות הסלולאריות, מבצעים נסתרים והסכמים קיימים עם חברות בשוק.

 

5. תמהיל שיחות: להגדיר מה תמהיל השיחות (התפלגות שיחות קוויות, שיחות סלולר, שיחות פנים ארגוניות, שיחות מחו"ל וכד’), שיש בארגון.

 

6. תנאים כלליים: תנאי הצמדה, העלאות תעריפים, דמי יציאה מההסכם, שינויים ותוספות, "הקפאת מכשירים" לגבי מכשירים ללא שימוש שוטף וכו’. יש לדרוש גמישות של מספר מסלולים עם אפשרות לשינויים במהלך ההתקשרות ממסלול למסלול ללא חיוב (למשל, אם מחיר הקישוריות ירד...). לדוגמה: אם משרד התקשורת יחליט להוריד את דמי הקישוריות, שלא ייוצר מצב שחותמי ההסכם יהיו תקועים במסלול לא אטרקטיבי. בהסכם / חוזה - בשום פנים ואופן לא להסכים לחתום על הסכם החוזה הגנרי שמספקים מפעילי הסלולר. ההסכם הנו חד צדדי לטובת הספק הסלולארי, שמאפשר לספק לעלות תעריפים או לקשור את הלקוח ב"חתונה קתולית", וכולל דמי יציאה גבוהים ואף בלתי סבירים מההסכם. בהסכמים הגנריים יש אין-סוף של סעיפים מפלים ואף מעוררי ספק לגבי המעמד החד- צדדי של חברת הסלולר מול הלקוח.

 

7. שקיפות / פשטות: המודל הכספי חייב להיות פשוט ובר השוואה בקלות כאשר יש להפעיל את חוק 80/20 ולתחר את הספקים הסלולאריים רק על המרכיבים העיקריים (20% מסעיפי החיוב המהווים מעל 80% מהעלויות הממוצעות לחברה), ולגבי כל השאר מוצע לבחון קבלת תעריף מוסכם.

 

8. GSM בלבד:  פלאפון עוברת לדור 3.5 של GSM (רשת סלולר חדשה הנקראת HSPA )       מה שיאפשר לנייד מכשירים מספק לספק כך שהשקעות שבוצעו לא תרדנה לטמיון. אין ספק שאחידות טכנולוגית תחסוך הוצאות מיותרות לארגון.

נושאי הבעלות על המכשירים ותקופת ההתחייבות הם קריטיים לגבי כל הסכם סלולארי. לכן, יש להקפיד היטב בנושאים הללו. יש לשים לב שחברות הסלולר הכשילו עד כה את המהלך המאפשר לחברות לרכוש בנפרד את המכשיר הסלולארי באמצעות שיטות התמחור שלהם. לכן, יש להקפיד בדרישות המפרט המגדיר את עלות המכשירים והבעלות עליהם.

 

9.לא לחתום על סעיפים המגבילים את הארגון מלהשתמש ב- SIM זר לצורך שימוש במכשיר הסלולארי מחו"ל, אפליקציות לחיסכון בסלולר דוגמת: Call-Back , Call-Through (שירות המאפשר חיוג ישיר בעלויות זולות מהארץ או מחו"ל לתוך מרכזיה פרטית של העסק המאפשרת לחייג החוצה בעלות שיחה הזולה משמעותית מחיוג ישיר מהמכשיר הסלולארי), על העלאות תעריפים, דמי יציאה, חיוב גבוה פיקטיבי על המכשירים שעלותם נמוכה, ועוד.

 

10. מחירי מכשירים: אל תאמינו למחירים המטורפים של המכשירים המוצגים באתרי האינטרנט של מפעילי הסלולר, כאילו "זכיתם" במכשיר סלולרי בשווי 3,680 ש"ח בלבד בפריסה של 36 חודשים בחיוב וזיכוי מלא או חלקי בזמן אוויר של 89.90 ש"ח לחודש (בדומה למה שרואים במכרזים הפומביים, בהם מחירי המחירון שנקבעים גבוהים בכ- 70% עד 80% ממחירי השוק הנמוכים ביותר). מחיר המכשיר האמיתי לא עולה על 100$-150$ בלבד בממוצע למכשיר. ספק הסלולר מרוויח יפה גם ממכירת המכשירים, בניגוד לרושם שנוצר בשוק.

 

בחברות, בד"כ מקובל לחשב 10%-20% מכשירים מתקדמים לדרג הניהולי הבכיר של הארגון, וכ - 80%-90% לשאר העובדים. גם כאן, חשוב להגדיר את דרישות המכשירים לא לפי בכירות העובד, אלא עפ"י צרכי השימוש והתפעול השוטף בפועל (בדומה לעולם הטלפוניה, כשמזכירה שאינה בכירה בחברה, נהנית מטלפון חכם ומתקדם, מסיבת החשיבות התפעולית בקבלה והוצאת שיחות טלפון בצורה מיטבית על ידה).

 

שורה תחתונה

 

חברות, שניהלו מכרזי סלולר בצורה חכמה, חסכו מיליוני ₪ עד עשרות מיליוני ₪ בהוצאות הסלולר ובכל מקרה של סכסוך בין הצדדים הפנה הלקוח את הספק לחוזה / הסכם. חברות הסלולר אינן ששות להפסיד לקוח או להתדיין בבתי המשפט על הפרשנות של סעיפי הסכם שלהן עם הלקוח.

 

לכן, הסכם ברור ופשוט להבנה הוא מפתח לחיסכון בהוצאות (גם בהוצאות על עורכי דין). ניתן ורצוי גם להשיג מידע מקצועי על הנדרש בהיערכות נכונה למו"מ מול החברה הסלולארית, לרבות מפרט טכני ומסמך עקרונות ויעדים למו"מ מול ספקי הסלולר. תכנון נכון של עריכת החוזה והמו"מ לפניו הם הבסיס להצלחה במו"מ מנקודת ראות של הארגון.

כותב המאמר: מר מיכאל פנחס

לקוחות
דלק
אלקו
טמפו
בנק אוצר החייל
יהודה
פיתוח קיסריה
בריאות כללית
משרד המשפטים
רשות שדות התעופה
החברה לאוטומציה
מכבי
החברה לדרכים בישארל
מנהל המים
שקם אלקטריק
הכנסת
מנהל מקרקעי ישראל
הסוכנות
וולטיר
משרד החינוך
חדש באגניקס
מעוניינים לחסוך בהוצאות התקשורת?! אגינקס תבצע בקרה ובדיקה פרטנית של הוצאות התקשורת שלכם ותספק מנוף לחיסכון ולהתייעלות!  
נמאס לכם לריב עם ספקים בנוגע לחיוביים שגויים?! אגינקס תאתר עבורכם טעויות חיוב בחשבונות ספקים ותבצע משא ומתן מול הספק עד לקבלת הזיכויים רטרואקטיבית!
מתכוננים לעבור למבנה משרדי חדש? אגינקס תלווה אתכם משלב הייעוץ ועד להקמת מערכות התקשורת במבנה החדש 
אגינקס מאחלת לעובדיה וללקוחותיה שנה טובה ומוצלחת!
מחפשים עובדים בהייטק?! אגינקס תבצע את תהליך הגיוס האופטימלי עבורך!
עודכנו משרות חדשות בדף משרות
מחפש משרה בתחום ההייטק?! אל תתפשר! תן למחלקת חטיבת היועצים של אגינקס לחפש את המשרה המושלמת עבורך!
דרושים בהייטק - מאגר למשרות הכי עדכניות ונחשקות בתחום ההייטק! רק באגינקס!
מחלקת בקרת עלויות באגינקס הצליחה לבצע שינוי מהותי בעלויות בקרב הארגונים השונים, בחיסכון של מיליוני שקלים!!
חדש באגינקס!! ניתן לשלוח קורות חיים למשרות באתר!!
יצירת קשר
מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם
שם מלא
דוא"ל
טלפון
Made by Beatman Ltd.